Naționala masculină de handbal a avut parte de niște deplasări „interminabile” ca durată înaintea unor jocuri extrem de importante în tentativa de a se califica la turneele finale. Iar asta poate fi una dintre cauzele pentru care rezultatele nu au fost cele de așteptate de toată lumea. Uneori i-am criticat pe jucători, pentru faptul că nu au avut atitudine la anumite jocuri. Dar oare au fost, ei, mereu în plenitudinea forțelor? Au avut ei toate condițiile pentru a avea rezultate?
„Păi în primul rând, la noi zborurile sunt doar noaptea. Iar drumurile sunt și de 17-18 ore. La meciul de baraj cu Macedonia pentru calificarea la Campionatul Mondial am avut un drum de 17 ore, cu escală de vreo 6 ore prin Viena”, ne-a declarat Valentin Ghionea, care și-a anunțat retragerea de la echipa națională după 15 ani. Drumuri interminabile, fonduri lipsă pentru mese în tot acest timp de deplasare, ba chiar RMN-uri și consultații plătite din propriile buzunare urmate de drumuri sau telefoane pe la federație pentru recuperarea banilor, aceeași situație fiind și în cazul deconturilor biletelor de avion, achitate în primă fază de sportivii de afară chemați la loturi. Toate aceste lucruri fac parte dintr-un tablou ascuns, la care publicul nu a avut acces.
„Nu mă surprinde ceea ce a spus Valentin Ghionea. El este un tip foarte civilizat și foarte conștiincios. Nu scotea un cuvânt, dar probabil că i-a ajuns și lui cuțitul la os”, a tras o concluzie Cristian Gațu, fostul președinte al FR de Handbal, în momentul în care l-am chestionat cu privire asupra unor lucruri din sânul echipelor naționale de seniori din timpul mandatelor avute la dispoziție. Jucătorul de la Sportig a mărturisit faptul că s-a accidentat de două ori la echipa națională în ultimul an și jumătate și de fiecare dată și-a achitat el în primă fază consultațiile medicale. Ba chiar, la Cluj, i s-a recomandat: „Achită tu, Vali! Apoi îți decontăm”.
Care era procedura când un sportiv se accidenta la echipa națională? Mergea la spital și își plătea consultațiile, RMN-urile, apoi venea la federație să-și recupereze banii? „Nu, nu, absolut deloc! Noi plăteam totul, federația. Noi și societatea de asigurări cu care aveam contract”, a venit răspunsul lui Cristian Gațu.
Cum se proceda în privința transportului aerian? „Aveam o echipă care lucra. Le spuneam clar, alegeți cea mai optimă linie de zbor pentru echipe. Deschid cutia cu amintiri. În 2005, la St. Petersburg s-a plecat cu charter și înapoi s-a întâmplat la fel. În 2008 în Macedonia, a fost charter. În Croația, la băieți, cu charter. Am văzut și eu niște date, vizavi de ce se întâmplă. Nu se poate ca o cursă de vreo 3 ore să o faci în 17 ore”, a spus dublul campion mondial. Și în mandatul lui Gațu, România a călătorit până la Skopje și cu băieții, și cu fetele. „Spun eu când mergeam cu mașina până la Skopje, făceam 7-8 ore. Ce să mai discutăm? Unul dintre obiectivele federației este să asigure cele mai bune condiții pentru participarea la competiții. Ce condiții bune sunt când te culci în avion, te scoli în avion și așa mai departe?”, a adăugat fostul președinte al FR de Handbal.
Astăzi, sunt sportivi care au venit la echipe naționale și încă mai au de recuperat bani de la FR de Handbal pentru transportul pe care și l-au plătit. Au fost cazuri în care s-a așteptat și câteva luni pentru decontul unor sume de câteva sute de euro. Cristian Gațu a recunoscut că și în perioada în care a condus federația, jucătorii care veneau din străinătate își plăteau bilete: „De multe ori se întîmpla și asta, pentru că ei alegeau linia. Își alegeau zborurile, le plăteau, dar noi le decontam sumele imediat ce veneau în țară”.
Detalii despre transportul echipelor naționale
De o bună bucată de vreme, Federația Română de Handbal lucrează pe servicii „transport aerian” cu firma SC Best Travel International SRL. Societatea respectivă a câștigat ultima licitație cu o propunere financiară de aproximativ 450.000 de euro pentru o perioadă de 12 luni (2018-2019), o sumă destul de consistentă.
În caietul de sarcini, FRH a estimat o cantitate de minimum 1.050 de bilete și maximum de 1.869 de bilete, în funcție și de anumite meciuri oficiale care pot apărea între timp, în funcție de anumite turnee la toate loturile naționale.
Pentru perioada 29 noiembrie 2018 – decembrie 2019, Federația Română de Handbal a estimat că ar putea avea 89 de rute cu echipele naționale (85 internaționale și 4 interne)! Locurile de disputare ale unor meciuri oficiale încă nu au fost stabilite, astfel că au fost propuse mai multe variante. În primele trei luni ale anului, în deplasare, loturile masculine au fost în câte 1-2 deplasări, iar la feminin doar senioarele au fost plecate în Franța. Mai mult de 10 deplasări însă nu au fost efectuate.
„Firma de transport, după ce a licitat un preț își caută varianta cea mai ieftină”, povestește o sursă ProSport. Chiar dacă în caietul de sarcini sunt puse condiții legate de durata maximă a unei escale și a orarelor de zbor, aceste lucruri se mai trec cu vederea de către FR de Handbal! În principiu, condițiile din caietul de sarcini nu s-au modificat foarte mult față de cele de anul trecut. Dovezile sunt chiar deplasările recente ale băieților în Macedonia și Portugalia din 2018, la jocuri oficiale, înaintea altor partide oficiale, unde s-a stat prin aeroporturi, la Viena și Frankfurt, în jur de vreo 6 ore. În caietul de sarcini se specifică, printre altele, că acolo unde nu există linie directă, cursele cu escală nu trebuie să aibă, de regulă, o escală mai mare de 120 minute.
Plecând de la rutele estimate de FRH, aproape jumătate se fac, dar altă jumăte nu se fac. Aici se pot face anumite speculații și poate că federația nu ar trebui să ascundă, măcar în fața Consiliului de Administrație, ce valoare preț a oferit firma de trasport pentru fiecare rută în parte. Pentru că anumite rute, despre care se știe sigur că nu vor fi efectuate, ar avea un preț, iar la rutele sigure să pare că ar fi un alt preț, mai mare.
Speculații legate de faptul că anumite lucruri mai ciudate sunt alimentate și de faptul că unii dintre angajații FRH ar circula în acest moment cu un autoturism care în trecut ar fi aparținut firmei Best Travel.
Valentin Ghionea, dar și alți jucători importanți ai echipei naționale nu fac parte din lotul României pentru „dubla” cu Lituania.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER